Beszámolók‎ > ‎

Évadnyitó túra a Pilisben

2011.01.23.

Vasárnap reggel a Vásárhelyiből indultunk útnak a csapat egyik felével, míg a többiek az Árpád-hídnál csatlakoztak hozzánk, kisebb-nagyobb sikerrel. Pomázon egy talponállóban vártuk be a HÉV-et lekésőket, majd miután együtt volt a társaság, buszra szálltunk, mellyel már csak egy rövid utat kellett megtennünk.

Csobánka határában szálltunk le, ahol kiváló túraidő fogadott bennünket. Az országút mentén kezdtük meg túránkat, de nem sokkal később letértünk a Csikóváraljai turistaház felé. Maga az épület sajnos csak időszakosan üzemel, így büfében nem is reménykedhettünk, amit a 1nemrég Pomázon elfogyasztott sör után talán senki sem bánt nagyon. Így nekivágtunk a nap első kisebb emelkedőjének, melynek tetejéről a fák között szép kilátás tárult elénk.

A következő állomás a Domini-forrás volt, itt vette kezdetét a túra legizgalmasabb része, a Holdvilágárok. A kövek között kevéske víz folydogált, így nem esett nehezünkre a völgyben felfelé haladás. Az árok végében található barlangban több fagyott denevért is láttunk, miközben végigjártuk a rövid vájatot.

A hasadékból két úton lehet kijutni, a meredek domboldalban kialakított földlépcsőn vagy egy jeges fémlétrán át a vízesés alatt, az ún. Meteor-létrán. Mi az utóbbi, izgalmasabb verziót választottuk. Itt sok hasznát vettük a kesztyűnek, ami szó szerint hozzáfagyott a fokokhoz.

A völgy felett található egy érdekes sziklaképződmény, ami ősi kultuszhelynéven szerepel a térképen. Kicsit utána olvasva megtudtam, hogy több régészeti leletet találtak itt és az előbb említett barlangban. De több misztikus eredetű történet is kapcsolódik a helyhez, többek között Árpád fejedelem sírját is keresték már itt (erről részletesebben itt).

Ezek után kezdetét vette a túra leghosszabb emelkedője, melynek végén az 588 m magas Bölcső-hegy csúcsára jutottunk, ahol háromszögelési pont romjaira leltünk. Talán jó lenne itt egy kisebb kilátót építeni, mert a fáktól nem sokat lehetett látni. A lefelé vezető úton viszont kárpótolt minket a Szentendre felé nyíló remek panoráma. Nem sokkal később Lajosforrásra érkeztünk, ahol bővizű forrás és erdészház is található.

Kisebb pihenő után folytattuk utunkat és a Kőrösi Csoma Sándor emlékműhöz és kilátóponthoz jutottunk, ahonnan szép látványt nyújtott a Bükkös-patak völgye.

A gerincen haladtunk tovább, majd leereszkedtünk A Dömör-kapuhoz, ahol döntenünk kellett, hogy Pilisszentkereszt vagy Szentendre felé vegyük az irányt. Előbbi mellett a hangulatos kocsma, utóbbi mellett a két órával korábbi hazaérkezés szólt. Végül utóbbit választottuk, így a völgyben egészen Szentendre határáig sétáltunk, ahonnan már busszal érkeztünk meg a HÉV állomásra